Informatie nazorg

U bent bij de Kaakchirurg geweest voor een operatieve ingreep in uw mond. In deze brief leest u waar u op moet letten.

Als er een gaasje op de wond is aangebracht, dan mag u dat na 30 minuten verwijderen. Wanneer de wond is gehecht, heeft de kaakchirurg hiervoor hechtmateriaal gebruikt dat vanzelf binnen 14 dagen oplost. Anders wordt dit verteld.

U mag de eerste 24 uur na de ingreep niet spoelen en krachtig uitspugen.  U mag wel drinken.

De eerste 3-5 dagen wordt zacht voedsel aangeraden. De zon dient u in de eerste week zoveel mogelijk te vermijden, omdat dit zwelling kan veroorzaken. Na de behandeling kunt u een zwelling krijgen. De meeste zwelling is op dag 3 na de ingreep te verwachten. Om de zwelling zoveel mogelijk te voorkomen, dient u direct na de ingreep goed te gaan koelen aan de buitenkant. Roken en alcohol worden de eerste week afgeraden.

Nadat de verdoving is uitgewerkt mag u drinken en eten. Wanneer de verdoving nog niet volledig is uitgewerkt kan u moeilijker slikken en heeft u het risico van verbranding bij het drinken van warme dranken. De verdoving werkt meestal na 2-3 uren uit. U kunt daarna pijn krijgen. U heeft na de behandeling een recept meegekregen voor pijnstillers. Deze kunt u na de ingreep direct bij de apotheek ophalen. Voordat de verdoving is uitgewerkt kunt u alvast de pijnstiller innemen, volgens voorschrift. Indien er nog een antibioticakuur is voorgeschreven dient u deze volgens voorschrift in te nemen en af te maken.

Wanneer moet u contact opnemen ?

– Bij actieve nabloeding.

– Bij een toenemende/ blijvende zwelling en pijn na 3 dagen.

– Bij Slikproblemen

– Bij koorts boven 38 graden.

– Als u vragen heeft of als u ongerust ben over de situatie na de ingreep.

U kunt ons tijdens werkdagen van ma. t/m za van 08:30-17:00 uur bereiken onder 010 310 52 11. buiten de openingstijden kunt u ons bereiken op telefoonnummer: 061 495 55 97.